Cross selling i testy A/B

Zaprojektowałam 4 scenariusze ścieżek cross sellingowych, do wdrożenia przez testy A/B. Proponowane rozwiązanie jest odpowiedzią na potrzebę biznesową podniesienia sprzedaży akcesoriów. W procesie projektowym szczególną uwagę zwróciłam na utrzymanie pozytywnego doświadczenia zakupowego klientów.
Projekt cross-sellingu w wersji desktop i mobile. Fukcjonalność wyświetlana po dodaniu produktu do koszyka.
Projekt cross-sellingu w wersji desktop i mobile. Fukcjonalność wyświetlana po dodaniu produktu do koszyka.
Projekt cross-sellingu w wersji desktop i mobile. Fukcjonalność wyświetlana po dodaniu produktu do koszyka.

Wyzwanie

Do największych wyzwań tego projektu z pewnością mogę zaliczyć ograniczenia techniczne. W trakcie zbierania wymagań okazało się, że projekt musi być kompromisem pomiędzy naszymi możliwościami, a dobrym doświadczeniem zakupowym naszych klientów.

Projektując w koszyku dodatkowe elementy, które odciągają klientów od ich głównej intencji zakupowej, mogą skutkować zwiększeniem bounce rate'u i ogólnym złym doświadczeniem zakupowym. Na te ryzyka zwróciłam szczególną uwagę podczas procesu projektowego.

Dodatkowym utrudnieniem podczas projektowania tego rozwiązania był brak personalizacji proponowanych produktów na podstawie historii zakupowej klientów. Zależało mi na tym, aby oferta była dobrze dopasowana do klientów i dobrze konwertowała i w trakcie warsztatów udało nam się wypracować optymalne rozwiązanie.

Do największych wyzwań tego projektu z pewnością mogę zaliczyć ograniczenia techniczne. W trakcie zbierania wymagań okazało się, że projekt musi być kompromisem pomiędzy naszymi możliwościami, a dobrym doświadczeniem zakupowym naszych klientów.

Projektując w koszyku dodatkowe elementy, które odciągają klientów od ich głównej intencji zakupowej, mogą skutkować zwiększeniem bounce rate'u i ogólnym złym doświadczeniem zakupowym. Na te ryzyka zwróciłam szczególną uwagę podczas procesu projektowego.

Dodatkowym utrudnieniem podczas projektowania tego rozwiązania był brak personalizacji proponowanych produktów na podstawie historii zakupowej klientów. Zależało mi na tym, aby oferta była dobrze dopasowana do klientów i dobrze konwertowała i w trakcie warsztatów udało nam się wypracować optymalne rozwiązanie.

Do największych wyzwań tego projektu z pewnością mogę zaliczyć ograniczenia techniczne. W trakcie zbierania wymagań okazało się, że projekt musi być kompromisem pomiędzy naszymi możliwościami, a dobrym doświadczeniem zakupowym naszych klientów.

Projektując w koszyku dodatkowe elementy, które odciągają klientów od ich głównej intencji zakupowej, mogą skutkować zwiększeniem bounce rate'u i ogólnym złym doświadczeniem zakupowym. Na te ryzyka zwróciłam szczególną uwagę podczas procesu projektowego.

Dodatkowym utrudnieniem podczas projektowania tego rozwiązania był brak personalizacji proponowanych produktów na podstawie historii zakupowej klientów. Zależało mi na tym, aby oferta była dobrze dopasowana do klientów i dobrze konwertowała i w trakcie warsztatów udało nam się wypracować optymalne rozwiązanie.

Problem biznesowy
Problem biznesowy

Słaba sprzedaż akcesoriów

Potrzeba użytkowników

Dobre doświadczenie zakupowe

Rozwiązanie

Cross selling

Sposób wdrożenia

Testy A/B

Wynik

W trakcie

Ścieżka zakupu produktu z cross-sellingu w wersji mobilnej.
Ścieżka zakupu produktu z cross-sellingu w wersji mobilnej.
Ścieżka zakupu produktu z cross-sellingu w wersji mobilnej.

Proces

Projektowanie zaczęłam od researchu rynku i przyjrzenia się jak inne firmy podchodzą do cross sellingu. Po spisaniu wniosków i obserwacji zorganizowałam warsztaty z interesariuszami, na których wspólnie uzgodniliśmy cele cross sellingu, ryzyka biznesowe oraz ryzyka po stronie klientów. Określiliśmy także wymagania niezbędne do wdrożenia projektu. Podczas kolejnych spotkań doprecyzowaliśmy logikę wyświetlania proponowanych produktów, przy dużym ograniczeniu, jakim jest brak zgód na personalizację oferty.

Interesariuszom zależało na możliwie jak najszybszej implementacji cross sellingu. Moją rekomendacją było wdrożenie rozwiązania poprzez testy A/B, aby zminimalizować ryzyko obniżenia konwersji. Przekonanie biznesu do tego sposobu wdrożenia nie było łatwe, ale dzięki spisaniu wszystkich argumentów za i przeciw oraz szczegółowej estymacji czasowej moja rekomendacja została zaakceptowana.

Cross-selling wyświetlany w koszyku. Wersja desktop.
Cross-selling wyświetlany w koszyku. Wersja desktop.
Cross-selling wyświetlany w koszyku. Wersja desktop.

Rozwiązanie

Zaprojektowałam 4 scenariusze ścieżek cross sellingowych do wdrożenia przez testy A/B. Wersja minimalna nie zawierała, żadnych modułów cross sellingowych na całej ścieżce zakupowej. W scenariuszu maksymalnym moduły pojawiają się w prekoszyku i koszyku. Przygotowane scenariusze mają sprawdzić, czy dodatkowe elementy na ścieżce zakupowej nie przeszkadzają klientom i czy spełniają swój główny cel jakim jest podniesienie sprzedaży proponowanych produktów.

Test nie został jeszcze zakończony dlatego nie przedstawiam jego wyników.

Porównanie przed i po dodaniu modułu cross-sellingowego. Funkcjonalność wyświetlana po dodaniu produktu do koszyka. Wersja desktop.
Porównanie przed i po dodaniu modułu cross-sellingowego. Funkcjonalność wyświetlana po dodaniu produktu do koszyka. Wersja desktop.
Porównanie przed i po dodaniu modułu cross-sellingowego. Funkcjonalność wyświetlana po dodaniu produktu do koszyka. Wersja desktop.

Skontaktuj się ze mną

Skontaktuj się ze mną